Hiába a szabály

2022.08.17. 08:37

Veszély a leállósávban - Fél év alatt 410 baleset történt az M1-es autópályán

Ebből 6 volt halálos, 2 járt komoly sérüléssel, 62 könnyebb sérüléssel, 340 alkalommal pedig anyagi kárral megúszták a sofőrök.

Dániel Viktória

Mindig vannak autósok, akiket a feltorlódott kocsisorok arra csábítanak, hogy a leállósávon előzzenek. Pedig ez újabb balesethez és további sorokhoz vezet. Fotóillusztráció: MW-archív

A Magyar Közút adatai szerint miközben 2020-ban 483 baleset történt az M1-es autópályán, idén 6 hónap alatt 410. Ebből 6 volt halálos, 2 járt komoly sérüléssel, 62 könnyebb sérüléssel, 340 alkalommal pedig anyagi kárral megúszták a sofőrök. Félő, hogyha marad ez a tendencia, év végére akár még a 2021-es 618 esetet is felülmúlhatja a statisztika.

A balesetek jelentős része származik a leállósáv szabálytalan használatából. Van, aki itt áll meg pihenni, más a dugóban feltorlódó sort előzi, sőt, akadnak még hajmeresztőbb esetek is.

„Van Magyarországon 5 négyzetkilométernyi terület, ahol a túlélési esély mindössze 20 perc” – így hangzott az Állami Autópálya Kezelő Zrt. egyik korábbi kampányának szlogenje. Az útkezelő szervek minden lehetséges úton igyekeznek felhívni a figyelmet a leállósáv használatának veszélyeire.

Szlalomozott a sávok között

Július 15-én egy pótkocsis kisbusz kezdett szlalomozni a lépésben araszoló kocsik között az M1-es autópályán. Kezdetben a leállósávban haladt, de ott egy másik gépjármű vesztegelt, így bevágott a kamionok közé, és meg sem állt a belső sávig, ahol azonban nem időzött sokáig, éles jobbkanyarral két sávon átvágva visszatért a leállósávba, és ott próbált meg előrejutni egészen addig, amíg a rendőrök utol nem érték.

Cigivel a szájában kocogott

Ez egy a sok hajmeresztő eset közül, bár nem mindig autósok a ludasak. Július 30-án a közút kamerái egy fiatal férfit rögzítettek, aki a leállósávban futott, és feltehetően még cigarettázott is közben. Jó pár méter megtétele után egy fehér autó állt ki a forgalomból, a kocogó pedig beszállt.

A szabálytalankodókat vonzza a leállósáv, ezért vannak veszélyben a munkások. Az M1-esen Győrnél tegnap is dolgoztak. Fotó: Csapó Balázs
 

Meg is pihent a robogós

Június 15-én egy robogós hajtott fel a pályára. A férfi szinte végig a leállósávban haladt, egy idő után megfáradt, leszállt, kicsit tornázott, majd továbbhaladt. Az egyik lehajtónál nem sokon múlt, hogy a kanyarodó kamion elgázolja. Végül rájött a szükség a motorosra, ezért megállt, hogy az út mellett könnyítsen magán. Akkor értek oda a rendőrök. Az említett esetek mind sérülés nélkül végződtek, de ez pusztán a szerencsének és a többi közlekedő éberségének volt köszönhető.

Veszélyben a munkások

Nem egyszer volt már tragédia abból, hogy valaki az álló vagy araszoló kocsisort próbálta megelőzni, és belerohant a leállósávban szabályosan veszteglő közutasgépjárműbe vagy az épp ott dolgozó munkásokba. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának tájékoztatása szerint ezek általában nem súlyos kimenetelű esetek, ám számos alkalommal okoznak anyagi kárt. Súlyos sérülésekkel járó, illetve halálos közlekedési baleset akkor történik, ha álló kocsisorba, vagy többszörösen előjelzett munkaterületek fedező gépjárműveibe hajtanak bele nagy sebességgel a figyelmetlen gépjármű­vezetők.

Mi a teendő?

Ha valaki a leállósávban megállásra kényszerül, be kell kapcsolnia a vészvillogót, és ki kell tennie az elakadásjelző háromszöget 150 méterre a járművétől. Segítséget a 112-es számon hívhat. Az utasok lehetőség szerint húzódjanak a szalagkorlát mögé és vegyenek fel láthatósági mellényt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában