46 évet szolgált

2020.06.18. 17:55

Győrtől is elbúcsúzott Ancsa – fotókon a magyar légierő legendás repülője

Az „ordító egér” becenevű gép közel 46 éven át szolgált a magyar légierőben.

Szeghalmi Balázs

Fotók: Győr-Pér Repülőtér

A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, június 11-én ünnepélyesen elbúcsúztatták az An-26-os katonai teherszállító-repülőgépet. A géptípus közel 46 éven át szolgált a magyar légierőben.

Az An-26-osokból álló önálló szállítószázadot először Szentkirályszabadján állították fel.

1974-ben állították hadrendbe az An–26-os szállító repülőgépeket, melyek megörökölték az előd Li–2-es becenevét, a „Tevét”. A típust emellett az „ordító egér” elnevezéssel is illették – ezt a sajátos motorzaja miatt érdemelte ki.

A megbízhatónak mondható, jó repülésbiztonsági mutatókkal típus egyetlen hazai balesete az egykori Balaton közeli bázison történt, amikor 1982. december 6-án a 210 oldalszámú repülőgép rossz időjárási körülmények között, hirtelen zuhanni kezdett, a földnek csapódott, és kigyulladt.

 

A géptípust, Oleg Konsztantyinovics Antonov és csapata fejlesztette ki, a már létező, a céloknak megfelelő utasszállító, az An–24-es áttervezésével. Ezzel az 1960-as években könnyű harcászati szállítógép született, amellyel gazdaságosabban voltak megoldhatók a kisebb tömegű és hatótávolságú szállítási feladatok.

Ancsa hosszú pályafutása alatt légvédelmi- és légiharc-rakétákat, kézi fegyvereket és lőszereket, olajfúró berendezéseket, terepjárókat, sőt, még naposcsibéket is szállított. Fotók: Győr-Pér Repülőtér

 

A Magyar Honvédség utolsó, 406-os oldalszámú An-26-osa csütörtökön végleg elbúcsúzott az aktív szolgálattól. Győr légterében 12 óra 15 perckor, alacsony áthúzással repült. A felvételt a Győr-Pér Repülőtér biztosította portálunknak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában