2019.10.29. 18:27
Vita a közszolgáltatóval – Tizenöt napon belül kell válaszolniuk a problémákra
A fogyasztóvédők tapasztalatai szerint a közműszolgáltatókkal kapcsolatos vitákkor kevesen tudják, milyen lépéseket tehetnek a megoldás érdekében. Ebben segít cikkünk, ugyanis ilyenkor is szolgáltató-ügyfél viszonyról van szó.
Fotó: Illusztráció, Kisalföld-archív
Akinek problémája van a víz-, a villamosenergia-, a földgáz- vagy a távhőszolgáltatójával – akár az ellátás minőségével, akár a számlázással vagy más üggyel kapcsolatosan –, annak panaszával először az adott céghez kell fordulnia. Ezt a lépést nem lehet kihagyni és a legcélszerűbb írásban jelezni – például e-mailben vagy az e-ügyfélszolgálaton –, mi a gond. Persze telefonon is lehet reklamálni, ilyenkor érdemes elkérni a beszélgetés azonosítószámát és felírni azt, így utólag biztosan bizonyítani tudjuk, megtettük bejelentésünket.
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat szakemberei arra is felhívják a figyelmet, hogy a panaszlevélben minden szükséges adatot meg kell adni, ami a fogyasztó beazonosításához szükséges és lényegre törően, egyértelműen érdemes fogalmazni. A közműszolgáltatóknak az egyéb vállalkozásokhoz képest rövidebb, 15 napos határidő áll rendelkezésükre, hogy foglalkozzanak a bejelentett problémákkal és azokra érdemben válaszoljanak. Ha a panaszt elutasítják, kötelesek ügyfeleiket tájékoztatni a további jogorvoslati lehetőségekről. A fogyasztók pedig jó, ha tudják, hatósági vagy békéltető testületi eljárást csak akkor kezdeményezhetnek, ha igazolni tudják, hogy vitás ügyüket már megpróbálták a közműszolgáltatóval rendezni.
Ha nem sikerült közvetlenül a szolgáltatóval rendezni a problémát, akkor több fórumot is igénybe vehetnek a lakossági fogyasztók. A számlázással, az elszámolással, a méréssel kapcsolatos bejelentések a járási hivatal fogyasztóvédelmi osztályaihoz tartoznak (https://jarasinfo.gov.hu/). Ezzel párhuzamosan ingyenes békéltető testületi eljárást lehet kezdeményezni (www.bekeltetes.hu). Szerződésszegés, például felhasználóváltozás bejelentésének elmulasztása, szabálytalan vételezés, például áramlopás, egyes műszaki kérdések és a szolgáltatás minőségével kapcsolatos panaszok esetén a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) fordulhatunk (http://www.mekh.hu/). Ám a MEKH távfűtéssel és hulladékszállítással kapcsolatos lakossági bejelentésekkel nem foglalkozik, ezekben az ügyekben a járási hivatalok segítségét lehet kérni.
Tanácsadás
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket elküldhetik lapunknak a [email protected] e-mail-címre. A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodahálózat szakemberei pedig hétfőn és csütörtökön 12 és 16, kedden és pénteken 9 és 13 óra között várják az ügyfeleket Győrben (Bajcsy-Zsilinszky út 44.).