2024.02.22. 19:33
Győri előadás - Egyre kiszolgáltatottabbak vagyunk a digitális világban - fotók
Fogyasztóvédelem, pénzügyek és e-platformok górcső alatt címmel szerveztek konferenciát Győrben a Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Karán február 22-én, az áldozatok világnapján.
Pillanatkép a győri konferenciáról. Fotók: Rákóczy Ádám
A fogyasztóvédelmi problémakör egyre több területet sző át. Már nem csak polgárjogi kérdés, hanem az életünk minden területét érinti. Ennek egyik kiemelt témája a digitalizáció, amit nem lehet megkerülni, hiszen mindannyian fogyasztói vagyunk egy olyan digitális világnak, amit vagy értünk vagy nem.
Egyre kiszolgáltatottabbak vagyunk a digitális világban - fotók: Rákóczy Ádám
– Azt boncolgatjuk a konferencián, hogy az államnak, a jogalkotóknak, szoftver fejlesztőknek milyen feladataik vannak azzal kapcsolatban, hogy a saját felhasználóikat, fogyasztóikat úgy szolgálják ki, hogy a jogszabályi környezetnek megfeleljenek és ügyfeleiket is megvédjék – összegezte a konferencia témáját dr. Glavanits Judit tanszékvezető egyetemi docens, a program egyik fő szervezője.
A konferencia előadói a hazai és nemzetközi tudományos élet jeles képviselői voltak, akik magyar és angol nyelven tartottak előadásokat a nap folyamán a legújabb kutatási eredményeikről, amelyek a későbbiekben alapjául szolgálhatnak a jogalkotásnak. Elemezték, milyen problémákat látnak az egyes területek, melyekre kell reagálni.
A plenáris ülés előadásai a kiber csalásokkal foglalkoztak. A jogtudományi kar együttműködik a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Békéltető Testületével. Utóbbi előadója, dr. Tarpai Lajos Tamás a fogyasztók sérelmére a digitális térben elkövetett pénzügyi visszaélésekről tartott sokkoló előadást. A szakértő elmondta, hogy tavaly a sikeres pénzügyi visszaélések értéke meghaladta a tíz milliárd forintot. Már nem attól kell félnünk, hogy a pénztárcánkat lopják el, hanem a folyószámlánkról tüntetnek el hihetetlen összegeket. Az előadó bemutatta, milyen mértékben terjednek ezek a visszaélések, és hogyan lehet ellene védekezni. Mint mondta, csalók manipulálnak minket, mindig az ügyfeleket támadják. Kihasználják az emberi természet bizonyos sajátosságait, például a konfliktusterelést, a pánikban kiszámítható cselekvést vagy a rutinszerűen és mechanikusan végrehajtott egyes műveleteket. Az előadásában vázoltakra a későbbiekben részletesen visszatérünk, hiszen bármelyikünk áldozatul eshet a csalóknak.
Dr. Kovács Erika, az MNB Pénzügyi Békéltető Testületének elnöke felhívta olvasóink figyelmét arra, hogy ha csalás áldozatává válunk, azonnal forduljunk ahhoz a szolgáltatóhoz, ahol a számlánkat vezetik, a kártyánkat kibocsátották. Ezek a csalások bankszámlák és bankkártyák ellen irányuló pénzforgalmi jellegű támadásokat jelentenek a mi saját pénzünkkel, hitelkeretünkkel, felvett személyi kölcsöneinkkel kapcsolatban. Első lépés mindig a szolgáltató felkeresése. Ha károsultak vagyunk, ez a feltétele annak, hogy az igényünket érvényesíteni akarjuk például a pénzügyi békéltető testület előtt.