2023.09.11. 08:32
Bakonyi vasútvonal - Levelet írtak a kisiklott vonat miatt
Nyílt levelet intézett a MÁV-hoz a Bakonyvasút Szövetség a kisiklások és a Győr–Veszprém közötti menetrendben meghatározó 418-as mozdonyok kizárása miatt. Féltik hazánk egyik legszebb vasútvonalát, melynek pályája erősen leromlott.
- Kettő három napon belül – Sebességkorlátozás, balesetek a Győr–Veszprém közötti vonalon
– A tizenegyes vasútvonalon, közismert nevén a Bakonyvasút Eplény és Veszprém állomások közötti szakaszán, az Eplényhez közeli szűk ívekben az elmúlt hónapokban három kisiklás volt alacsony, 10 kilométer per órás sebesség mellett. Ezek közül kettő három napon belül, egymástól néhány méterre lévő pontokon – válaszolta a Kisalföld megkeresésére Bödecs Barnabás, az önkormányzati hátterű Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség elnöke. Kifejtette, hogy a kisiklások a már korábban elrendelt lassújelek miatt sem az utasokat, sem a vonatszemélyzetet nem veszélyeztették, viszont jelentős anyagi kárral jártak. A vonalszakaszon hosszabb ideje elrendelt 10–20 km/órás sebességkorlátozások egyértelműen mutatják, hogy a vasúti pálya állapota erősen leromlott. Ugyanakkor az is igaz, hogy bár a vonalon más járművek is járnak, mindegyik eset 418-as sorozatú mozdonyokkal történt. Az okok feltárása még várat magára, de felmerült a gyanú, hogy van összefüggés, ezért a MÁV Zrt. a 418-as mozdonyok közlekedését határozatlan időre megtiltotta.
– Mivel Győr–Veszprém között a menetrend összeállításában szeptembertől május végéig ez a mozdony volt a meghatározó, levélben javaslatokkal fordultunk a MÁV-Start Zrt.-hez. A javaslatban szereplő és az eltelt időben a vontatásban alkalmazott 478-as mozdonyok használata a fűtési időszakban korlátokba ütközik, mert ezek a mozdonyok a hagyományos kocsik fűtésére nem alkalmasak. A három közül egy szerelvény Bz mellékkocsikkal közlekedik, ezek önállóan fűthetők, így később is használhatók. Ugyanakkor a Bz motorvonatok országos hiánya miatt nem lehet számolni azzal, hogy minden vonat ilyen összeállítással közlekedjen. Ezért azt javasoltuk a MÁV-Startnak, hogy a másik két szerelvényt azokkal a Jenbacher 2446-os motorvonatokkal szolgálják ki, melyeknek bakonyi közlekedését a szövetség tizenkét éve kéri – tette hozzá Bödecs Barnabás.
A MÁV-Start 2017 óta bérli ezeket a szerelvényeket a GYSEV-től, de a 10-es számú, Győr–Celldömölk vasútvonalon közlekednek, a Bakonyvasúton korábban is csak mutatóban tűntek fel, az elmúlt évben pedig már egyáltalán nem. Úgy vélik, hogy a 10-es vonal a budapesti elővárosi forgalomból kikerült fecske Bhv kocsikkal, 418-as mozdonyokkal kedvezőbben kiszolgálható, mint a Bakonyvasút, ráadásul az ott meglévő, a bakonyinál nagyobb utasforgalomra jobban alkalmazhatók, mert a szokásos háromkocsis szerelvényben 218–246 ülőhely található, míg a Jenbacher 2446-osban csak 136. Az elnök hangsúlyozta, hogy a hagyományos Bz motorvonati szerelvények gondokkal küzdenek a Magas-Bakonyban. Emelkedőn nehezen indulnak el, túlmelegednek, férőhely-kapacitásuk elégtelen nagyobb forgalmú járatok ellátására, ezért a vonalra visszahelyezésüket a szövetség ellenzi. Az eplényi völgyhidak felújítása jövőre az acél hídszerkezetek cseréjével folytatódik.
Ennek kapcsán a szövetség kérni fogja a vasúttársaságot, hogy egy kalap alatt a Zirc–Veszprém közötti kritikus pályaszakaszokat is újítsák fel. A kisiklások szakaszán már most, szeptember végén egy pályaépítő gépsor fogja ráncba szedni a felépítményt. Javaslataikra még várják a MÁV hivatalos válaszát. Zárásként annyit, hogy a Kisalföld kérdéseivel megkereste a MÁV-ot is, amint válaszuk megérkezik, közöljük.