2020.05.27. 06:27
Mutatjuk az emailt, amellyel több mint 32 ezer forintot loptak Olvasónktól
Olvasónk banki adatait kiberbűnözők kaparintották meg, kétszer emeltek le pénzt a számlájáról – előbb 10 ezer, majd 22 ezer forintot –, mire a Takarékbank biztonsági osztálya észrevette a csalást és letiltatta a kártyáját. Tanulságos történet örömteli befejezés nélkül.
Fotó: HUSZAR GABOR
„Ügyes” elkövetők
A fél ország karanténban töltötte a járvány miatt az utóbbi két hónapot, így jelentősen nőtt az internetes csatornák igénybevétele. Ezt a helyzetet használják ki azok a csalók, akik a virtuális térben „halásszák” a banki adatainkat.
Az elkövetők egyre „ügyesebbek”, már egyáltalán nem gagyik azok a netes felületek, e-mailek, amelyeken próbálnak „felültetni” minket.
„Pont úgy nézett ki”
„Sms-t kaptam, ami úgy nézett ki, mintha a telefonszolgáltatóm küldte volna. Nem gyanakodtam, mert hetek óta új telefont kerestem a világhálón. Azt írták az üzenetben, hogy szállítási díjat kell fizetnem, ami minimális összeg volt. Kaptam korábban hasonló sms-t a szolgáltatómtól, semmi gyanúsat nem láttam ebben. A honlap, ahol pár kattintás után találtam magam, pont úgy nézett ki, mint bármelyik normál fizetési pont, például a PayPal.
Regisztráció engedély nélkül
Egyszeri kártyahasználattal elutaltam a kis összeget. Amint elment a pénz, a honlap pár pillanat alatt átvitt egy másik, angol nyelvű oldalra. Itt minden engedély, beleegyezés nélkül a rendszer regisztrált az emailcímemmel, amit nem adtam meg. Éreztem, hogy ennek rossz vége lehet, gyorsan bezártam a böngészőt. Ekkor valójában már futottam a pénzem után” – kezdte inkognitója őrzését kérő Olvasónk.
„Behúztak a csőbe”
„Amint kiderült, hogy megloptak, azonnal letiltattam a kártyámat. Kiderült, hogy az említett regisztrációkor szerezték meg a banki adataimat. Hibáztam, amikor azt hittem, hogy a szolgáltatóm küldte az sms-t.
Remélem, mások nem válnak áldozatokká, ezért mondom el részletesen az esetet” – közölte Olvasónk. Majd elküldte szerkesztőségünknek, hogy néz ki a regisztrációs email, amit érdemes széles ívben elkerülni. Ezt láthatják fotóillusztrációnkon.
„Hasonló helyzetek elkerüléséért mit ajánl a Takarékbank az ügyfeleinek?” – kérdeztük. „Érdemes kiemelni az sms kontroll fontosságát. Ha az ügyfél igényli a szolgáltatást, akkor minden bankkártyás tranzakcióról kap értesítő sms-t. Emellett fontos a limitkezelés is.
Az ügyfél olyan napi összeget és darabszámot állítson be, ami a költési szokásainak megfelel. Ezeket a kontroll-szolgáltatásokat a későbbiekben könnyű módosítani” – tudtuk meg Bakonyi Ágnestől, a Takarékbank sajtóügyeivel foglalkozó kommunikációs szakembertől.
Kivizsgálják a csalásokat
Arra halovány az esély, hogy Olvasónk visszakapja a pénzét. Bár a konkrét esetről konkrétumokat a Takarékbank nem árult el, azt megtudtuk, hogy a bankok hasonló ügyekben keretszabályok szerint járnak el.
Minden csalást kivizsgálnak, de pénz-visszatérítésre akkor van lehetőség, ha a vizsgálat során bebizonyosodik: nem az ügyfél gondatlansága miatt történt a visszaélés.