2024.10.14. 14:44
A légi közlekedés kitörési pont lehet Győr-Moson-Sopron gazdaságában
Az autóiparáról világszerte ismert Győr-Moson-Sopron vármegyében egyre többször hangzik el a több lábon állás szükségessége. A repülés, mint kitörési pont első hallásra talán merész ötletnek tűnik, főként, hogy az iparkamara szakemberei a repülőipar fejlesztéséről tárgyalnak. No, nem mindjárt Airbust, vagy Boeinget terveznek gyártani, bár ki tudja, hova fejlődhet az ipar, de kicsiben kezdenék.
A repülés még várat magára, de a földön már kipróbálta a gépet Pénzes László .
Fotó: Fotó: Barki Andrea
Légi ipari bizottság
A győri iparkamara néhány éve elhatározta, hogy az autóipari beszállítás mellett megpróbál kiépíteni egy második, a közlekedéshez kapcsolódó lábat. Létrehoztak egy légi ipari bizottságot, amely először feltérképezte, milyen a magyar légi ipari piac, melyek a lehetőségek a repülés terén.
Megnéztünk több repüléssel foglalkozó repteret. Voltunk Pécsen, Budapesten, Szolnokon, legutóbb pedig Bőnyben ülésezett a bizottságunk a Flyby Aero kft-nél, hogy legyen egy képünk, mit jelent Magyarországon a légi ipar
– tudtuk meg Pénzes Lászlótól, a Győr- Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnökétől, az ipari tagozat elnökétől a kihelyezett ülés után. – Kezd kikristályosodni a kép arról, hogy hazánkban a kisgépes repülőgépek terén indulhatunk el, főként a repülőgépek felújításához szükséges egyedi alkatrészek gyártására és a karbantartásra gondolhatunk. Magyarországon van egy jól kiépült repülőgép karbantartó hálózat, ilyen többek között a bőnyi is. Egyrészt kisebb darabszámot gyártó cégek jöhetnek szóba, akik speciális tanúsítványok mellett képesek alkatrész beszállításra, másrészt nagy kitörési pont lehet a szakember képzés.
Új gondolkodást honosíthatna meg
Ebben egy nagy lehetőség mutatkozik, hiszen a győri Lukács iskolának megvan rá az akkreditációja, tudna szakembereket képezni, ha a gyakorlati képzőhelyeken megfelelő szakemberek lennének. Arról tanácskoztunk a bizottsági ülésünkön, ha elindulna egy ilyen képzés a vármegyében, akkor ez új gondolkodást honosíthatna meg. Talán nem tűnne olyan távolinak a légi ipar gondolata, mint amilyennek most. A munka folytatásaként azt kell kitalálnunk, hogyan tudnánk elindulni a szakember képzéssel nappali vagy felnőtt képzés keretében. Most úgy tűnik, hogy ez utóbbi lenne megvalósítható – szögezte le az elnök.
Óriási itt is a szakember hiány
A repülőgépek karbantartásával foglalkozó cégeknél óriási a szakember hiány. Mindenki arra panaszkodik, hogy nincs megfelelő szakember, illetve nehéz őket megtartani. A kisgépes karbantartók elmennek nagygépes karbantartóknak Budapestre, a budapesti szakemberek pedig a nemzetközi lehetőségeket keresik. Ez az elvándorlást kellene mérsékelni több szakember képzésével.
Abban az ülésen egyet értettek, hogy a magáncélú repülés Magyarországon még kuriózumnak számít, inkább hobbiként űzik, pedig ki tudná szolgálni a gazdaság szereplőit is. Nagyobb távolságokat ugyanis gyorsabban lehet megtenni repülővel. Külföldön nem ritka, hogy a cégek munkatársai ezzel a közlekedési eszközzel jutnak el gyorsan úti céljukhoz. Ez Magyarországon sem lenne lehetetlen, hiszen közel száz kis repülőterünk van, a nagyvárosok környékén mindenképpen.
Karnyújtásra a repülőtér Győrtől
Bőnyben is működik egy a Flyby Aero kft. üzemeltetésében. Ez a repülőtér korábban egy mezőgazdasági repülőtér volt, régen innen végezték a szúnyogirtást. Fő tevékenységük a kisgépes repülőgépek karbantartása olyan típusokon, ami egész Európában ritka. Ők üzemeltetik és tartják karban például a legendás repülő, Vári Gyula Jak-52 típusú gépét és Magyarország egyetlen hidroplánját is, de oktatással is foglalkoznak, mellette sétarepültetnek, műrepülnek.
– A legnagyobb hiány a szakemberekben van. A frissen végzett szakembereket elviszi a nagygépes világ, mivel jobb fizetést tudnak biztosítani. Ugyanez vonatkozik sajnos az oktatókra is. A repülőgép szerelőknek a továbblépéshez speciális engedélyeket kell megszerezniük. Ha az utánpótlás képzését meg tudnánk oldani a kamarával, sokat lendítene a helyzeten és nagyon jó életpálya modellt adhatna a fiataloknak – állapította meg a repülőtéren a házigazda, dr. Vécsei Csaba ügyvezető-tulajdonos, aki arról is beszélt, hogy számos vármegyei céggel működnek együtt a repülőtér üzemeltetésében, a gépek szervizelésében és karbantartásában, ami még tovább bővíthető.
Többes tulajdonban is lehet a repülőgép
A hangárokban nem csak szerelésre várakoznak a gépek, vannak repülőgépek, amelyeket cégek, magán emberek tartanak a repülőtéren. Magyarországon azonban még nem túl elterjedt a használatuk, még gyerekcipőben jár nálunk az ezzel való közlekedés. Többen csak hobbiként tartják. Ennek fejlesztésére is van azonban ötlet a légi ipari bizottságban.
Az ötletelés mindig könnyebb, mint a megvalósítás
Varga István, a Noego Kft. tulajdonosa kicsit későn kezdte a motoros repülést, 12 éve van pilóta jogosítása. – Azt figyeltem meg, hogy a hobbi pilóták egy része vállalkozó is, de többnyire 20-40 éves gépekkel repülnek. Az én innovációm, hogy a repülést választókat új gép használatára ösztönözzük, ami magas szintű repülés támogatottsággal párosul. Az elképzelésem az, hogy a repülőgépes társadalmat az új gyártású gépek felé orientáljam és mint adószakértő segítséget adjak a finanszírozáshoz is – osztotta meg velünk az ötletét Varga István, de mint mondta, az ötletelés mindig könnyebb, mint a megvalósítás, ezért egy minta projektként vásárolt egy ultrakönnyű repülőgépet, melynek üzemeltetésében a Flyby Aero Kft nyújt segítséget.
– Az elképzelésem szerint egy ember nem tud kihasználni, gazdaságosan üzemeltetni évi 360 napon át egy repülőgépet. Véleményem szerint négy ember tudja gazdaságosan fenntartani, ezért a cégem megvásárolta a gépet, és többes tulajdonba adja. Ezt mint adószakértő már alaposan körbejártam. Tulajdonképpen ez egy repülési tulajdonosi közösség, amilyen már magánembereknél létezik, de én most ugyanezt a cégeknek javasolom. Így akár már 25 ezer euróért hozzájuthat az érdeklődő egy gyári új gép egynegyed tulajdoni hányadához, amit ugyanúgy sajátjaként használhat, mint például egy önállóan, 70-80 ezer euróért beszerzett – igaz teljesen saját tulajdonú – 20-40 éves használt repülőt, annak minden nyűgével együtt. A bizottsági ülésen mutattuk be az olasz ALPI AVIATION gyártó Pioneer típuscsaládját, a 200-as UL, 300-as UL, és 400-as típusokat. Bízom benne, hogy ezzel is fellendül a kisgépes légi közlekedés, ezáltal a vármegye gazdaságának fejlődése – jegyezte meg Varga István.
Íme egy videó, milyen a repülés Flyby-Aeroval