Baross Gábor évforduló

2024.07.08. 14:41

Koszorúzás - Vasminiszter születésének 176. évfordulójára emlékeztek Győrben

Az Egészséges Nemzedékért Alapítvány és a Baross Gábor Emlék-Társaság hétfőn a győri vasútállomáson lévő Baross Gábor szobor előtt rótta le kegyeletét a vasminiszter születésének 176. évfordulója alkalmából.

Kisalföld.hu

Fotó: Csapó Balázs

A vasminiszter tiszteletére Prof.dr. Schmidt Péter, a Baross Társaság elnöke, Ilava város díszpolgára és Sárkány László, a MÁV Budapesti Pályavasúti Terület Igazgatója helyezett el koszorút, majd az emlékezők átvonultak Baross Gábor egész alakos szobrához, az Árpád út és a Baross Gábor utca kereszteződéséhez, ahol szintén koszorúval és főhajtással emlékeztek.

A koszorúzás pillanata. Fotó: Csapó Balázs

Baross Gábor első miniszteri ténykedéseként meggyőzte a képviselőket a hazai vasútvonalak államosításának szükségességéről. Célja a határok felé vezető útvonalak és ezzel együtt a külkereskedelem állami ellenőrzésének kiépítése volt. 1882-ben az ország 7204 km-es vasúthálózatából mindössze 2409 km-et birtokolt a MÁV, a többit más vasúttársaságok üzemeltetették. Az államosított vasút hossza Baross minisztersége alatt 3158 km-rel nőtt, legnagyobb sikere az 1214 km hosszú hálózattal rendelkező Osztrák-Magyar Államvasút Társaság 1891-es megszerzése volt. 

Évről évre megemlékeznek Győrben Baross szobrai előtt a vasminiszterről. Fotó: Csapó Balázs

Emellett gondoskodott a szakemberképzésről a MÁV Tisztképző megalapításával, az 1889-es vasúti díjszabás reformjával, az úgynevezett zónarendszer bevezetésével olcsóbbá tette a közlekedést. Meghatározott övezetekre osztva fel az országot jelentős menetdíjcsökkentést hajtott végre, amely a 25 km-nél rövidebb és a 225 km-nél hosszabb utazásokat érintette. Míg a szabályozás előtt körülbelül hatmillióan használhatták a vasútat, addig ez a szám 1892-re meghaladta a 26 milliót.

Baross tovább bővítette, fejlesztette a vasúti hálózatot, számottevően növelte a vagon- és mozdonyparkot, a teheráru-díjszabás kialakításával a mezőgazdasági termékek versenyképességét, a kereskedelem és az iparfejlesztés érdekeit szolgálta. A magyar tapasztalatokat több európai államban is hasznosították, s amikor 1890-es berni tanácskozásukon a kontinens vasúti vezetői egységes elveket léptettek életbe az árufuvarozásban, ebbe a magyarországi gyakorlat legfontosabb elemei is bekerültek.

Fotó: Csapó Balázs

Baross Gábor korszerű magyar kereskedelmet és közlekedési hálózatot teremtett. A hazai érdekeket szem előtt tartva megvalósította a fél évszázada kidolgozott államvasúti elképzeléseket és egységes magyar közlekedési rendszert alakított ki, tette mindezt egyéni érdek nélkül és mások egyéni érdeke ellenére. A "vasminiszter" nevet a céljai megvalósításától eltántoríthatatlan politikus következetes magatartásáért kapta, egyik példaképe, a német "vaskancellár", Bismarck után. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában