Jeges kaland

2024.03.03. 13:00

Az audis mérnökök az északi sarkkörön tesztelték a legújabb győri e-motorokat

Az Audi Hungaria Műszaki Fejlesztése két évtizede aktívan formálja a jövő mobilitását. Nemcsak a négykarikás vállalat egyik meghatározó pillére, hanem egyben központi szerepet tölt be az Audi és Volkswagen Konszern világszintű fejlesztési hálózatában. Két győri audis fejlesztőmérnök Szepesvári Dávid és Gunther Mátyás jégeralsót csomagolt, és 12 órás repülőútnak indult az Északi-sarkkörre, hogy a -28 fokos finnországi télben teszteljék az autókat.

Simon Roberta

Gunther Mátyás, fejlesztőmérnök és szakmai koordinátor és Szepesvári Dávid fejlesztőmérnök és applikatőr az Északi sarkkörön tesztelte a győri e-motorokat.

Fotó: Audi Hungaria

A tavaly novemberi, ünnepélyes gyártásindításon egy fantasztikus show keretében az elektromobilitás új korszakába lépett az Audi Hungaria, hiszen elindult a legújabb elektromos, PPE platform sorozatgyártása. Ezek a motorok különböző modellekbe való applikációja jelenleg is zajlik, így a fejlesztési folyamat nem zárult le.

Gunther Mátyás, fejlesztőmérnök és szakmai koordinátor és Szepesvári Dávid fejlesztőmérnök és applikatőr az Északi sarkkörön tesztelte a győri e-motorokat.
Fotó: Audi Hungaria

Audi megy a hegyhez

Bár villamos hajtásokra épülő fejlesztési központban a motorauditok során olyan vizsgálatokat is el tudnak végezni, melyek kizárólag náluk érhetők el - így akár rotormágnesességmérést is. Vannak azonban olyan tesztek, amikért bizony Mohamednek kell mennie a hegyhez: azaz olyan klimatikus körülmények közé, melyek nálunk, Győrben nem szimulálhatók. Ez esetben az ember fia, Szepesvári Dávid fejlesztőmérnök, applikatőr és Gunther Mátyás fejlesztőmérnök, szakmai koordinátor jégeralsót csomagolt, és 12 órás repülőútnak indult. A havas út után megérkeztek az Északi sarkkörön fekvő Audi-Volkswagen tesztközpontba, a -28 fokos finnországi télbe.

A fiatal audis mérnökök nem mindennapi munkájukról és izgalmas kalandjaikról meséltek.

- A Hajtásrendszer-fejlesztésen belül a teljesítményelektronika-fejlesztés területén, az applikációs csapatban dolgozunk, már meglévő villamos hajtások új járművekbe történő integrációjával foglalkozunk. Az új járműtípusok paramétereinek helyes működését ellenőrizzük, teszteljük, szükség esetén javítjuk. Feladataink közé tartozik a tisztán elektromos autók applikációja, vagyis a teljesítményelektronika szoftverét paraméterekkel töltjük fel - mondta el Gunther Mátyás.

- Szélsőséges klimatikus viszonyok között is végzünk járműteszteket, melyekre a nyári dél-olaszországi tesztpálya mellett ilyenkor télen az észak-finnországi, Lappföldön található Muonio nyújt lehetőséget, ahol az Audinak és a Volkswagennek is van tesztpályaközpontja egymás mellett- tette hozzá Szepesvári Dávid.

Felkészülés a mínuszokra

A hétköznapokban nem minden nap utazik az ember az Északi sarkkörre. Nagy kérdés, hogy erre hogyan lehet igazán felkészülni.

Gunther Mátyás rutinos utazónak mondhatja magát. Öt alkalommal járt már téli teszten. - Az ember korábban még nem érzett hidegben találja magát a repülőből kilépve. A novemberi télben a mínusz 28 fok sem ritka, a nappali mínusz 6-8 fok pedig enyhe időnek számít. Ilyenkor a jégeralsó, egyéb meleg öltözet kerül először a bőröndünkbe - foglalta össze.

A győri mérnökök azt is elárulták, hogyan zajlik egy téli teszt és az arra való felkészülés.

- A kiküldetés előkészületeinek részeként itthon átbeszéljük a pontos menetrendet, összekészítjük a szükséges felszerelést. Az autók tréleren érkeznek Németországból, így a novemberi, 11 napos tesztünkre négy, többek között Q6 e-tron is, melyek mindegyikét az új, Győrben készülő elektromos PPE motorunk hajtja - tudtuk meg Gunther Mátyástól.

- A felkészített, már szériafelszereltségű autókon különböző méréseket végzünk a klímakamrában mínusz 28-30 fokban, illetve a havas és aszfaltos tesztpályán például gyorsítások közben. Az autóhoz csatlakoztatott mérőszoftver közben fut a laptopunkon, rögzítve az eredményeket. Mérés közben élőben figyeljük a paramétereket, ha szükséges, be is tudunk avatkozni, a paraméterek változtatásával. Ezen tesztek alapján hagyjuk jóvá az új járműderivánsokat, lebiztosítva, hogy minden körülmények között megfelelően működjenek - fejtette ki az audis mérnök.

Az autók tréleren érkeztek Németországból, így a novemberi, 11 napos tesztre négy, többek között Q6 e-tron is, melyek mindegyikét az új, Győrben készülő elektromos PPE motor hajtja.
Fotó: Audi Hungaria

A fiúk elárulták milyen különleges engedélyre vagy egyáltalán, képességekre van szükség ahhoz, hogy ilyen kiküldetésre indulhassanak.

Izgalmas tesztvezetések

- Szerintem a legfontosabb, természetesen a magabiztos vezetés mellett, hogy nyugodtan tudjunk reagálni nem várt helyzetekben. Emellett rátermettség, bátorság, nyitottság is szükséges, hiszen nem mindennapi körülmények között dolgozunk egy-egy ilyen téli teszt alkalmával - részletezte Gunther Mátyás.

- A tesztjárműveket külön engedély, prototípusjogosítvány birtokában vezethetjük, amit egy konszerntanfolyam elvégzése után lehet megszerezni. Itt megtanuljuk, hogy reagáljunk le nem várt helyzeteket. Másfél éve dolgozom az Audi Hungariánál, nem gondoltam volna, hogy ez a munkám része lesz. A hétköznapjainkat főként a monitor előtt töltjük, de nem idegenek a fékpadi, gyáron belüli klímakamrás tesztek sem, de  persze igazán különleges élmény, ha tesztpályán dolgozhatunk - hangsúlyozta Szepesvári Dávid.

Hatalmas titoktartás

A győri munkatársak olyan autókat teszteltek, melyek még nem kerültek a piacra. - Titoktartás övezi a teszteket, ahova csak jogosultak léphetnek be. Fotózni is tilos a pályán, a telefonjainkon le kell ragasztani a kamerákat. A pálya néhány szakaszán belátásgátló vitorlavásznak vannak kifeszítve, bár ember legyen a talpán, aki ebben a hidegben a szabadba indulna leskelődni - mondta Dávid.

Mátyástól tudjuk, hogy ők nem nagyon találkoztak helyiekkel sem, csak a boltban lehet összefutni ilyenkor bárkivel. November végén már nagyon rövidek a nappalok, fél 10 felé kel fel a nap, koradélután már ismét sötétség borul a vidékre, így az idő nagy részében sötétben dolgoztak.

Így néz ki, egy -30 fokra lehűtött PPE elektromos hajtás, amit az Audi Hungariánál készül. 
Fotó: Audi Hungaria

A fejlesztőmérnökök 11 napot töltöttetek, a hóban, hidegben, sötétben. Szepesvári Dávid szerint mindketten rendkívüli élményként, lehetőségként élték meg az utazást. - Nem mindennapi dolog eljutni az Északi sarkkörre. Szabadidőnkben kipróbálhattuk a sífutást, gyönyörű helyeken kirándulhattunk, amikor enyhébb volt az idő. Nekem több szempontból is különleges volt az utazás, még csak másodszor voltam téli teszten. Tavaly próbáltam ki először elektromos autót , pont itt, Finnországban. Mivel nagyon szeretek hóban vezetni, egy, a piacon még nem elérhető prototípus volánja mögött ülni egy északi sarkköri tesztpályán nagyon menő dolog. Nekem rendkívül sokat jelent, hogy a jövő technológiáját fejleszthetem, alakíthatom, hozzáadhatom a tudásomat - emelte ki.

Csodálatos sarki fény 

- A szinte állandó sötétség elsőre nyomasztó tud lenni, ami viszont lehetőséget is ad olyan különleges élményt átélni, mint a sarki fény. Ezért a jelenségért bizony rendesen meg kell küzdeni, aki nem olyan szerencsés, mint Dávid, hogy elsőre megtapasztalja – nevetnek össze a kollégák. 

Mivel tiszta égbolton látható, ez azt is jelenti, hogy rettentő hidegben, viszonylag távol kell keresni a fényes területektől. - Nekem a negyedik utazásom alkalmával ragyogott fel - fűzte hozzá Mátyás.

Ilyen és ehhez hasonló csodákban volt része a győri munkatársaknak a finnországi teszt során.
Fotó: Audi Hungaria

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában