2022.07.15. 06:50
Hajókat építenek a folyók városában - Már több saját tervezésű vízi jármű készült a győri asztalosmanufaktúrában - videó, fotók
Napjainkban a vízi turizmus szerencsére életre kel a Mosoni-Duna vízszintjének emelkedésével. Ezzel egy időben egy családi vállalkozásban működő helyi cég fantáziát lát a minőségi hajóépítésben. Portálunk a műhelyükbe látogatott.
Győrffy Péter és Lakasz Péter a Magyar Formatervezési Díjon is elismert Duna 6.1 Cabin névre keresztelt hajójukkal. Fotók: Csapó Balázs
- „Már a kilencvenes évek végén foglalkoztunk hajókkal, az első munkánk a Rivális nevű vitorlás volt. Ezután a felújítás felé fordultunk, majd 2016-ban lépnünk kellett. Hat éve azt mondtuk: elindulunk a saját gyártású, minőségi hajók építésével” – mondta portálunknak Győrffy Péter, a Duna Hajók ügyvezető igazgatója.
- A tizenöt munkatársat foglalkoztató, magyar tulajdonban lévő vállalkozás fő profilja az exkluzív belsőépítészeti asztalosmunkák kivitelezése.
Különleges munkák
„Az utóbbi években többek közt olyan műemlékvédelmi környezetben is dolgozhattunk, mint az Esterházy-kastély Fertődön, a Győri Egyházmegyei Kincstár, de bekapcsolódhattunk a bodajki vadászkastély felújításába, vagy a Domus Peregrini zarándokszálló kialakításába is” – számolt be korábbi munkáikról Győrffy Péter, a Duna Hajók ügyvezető igazgatója.
A hajók építéséért Lakasz Péter tulajdonostárs felel, míg a formatervezői vonallal Győrffy Péter és Jakus Tamás foglalkozik.
Tágas kabin
„Sok hajót újítottunk fel az elmúlt több mint két évtized alatt és a saját termékeink közül is végeztünk néhánnyal. A Magyar Formatervezési Díj seregszemléjén is elismert Duna 6.1 Cabin névre keresztelt hajónk a prototípus. Ez a bemutató járművünk, ezért üzleti okokból és az érzelmi kötődés miatt sem akarjuk eladni. Akad ugyanakkor már olyan eladott hajónk, amely jelenleg a Balatonon állomásozik” – közölte Lakasz Péter, aki hosszú ideig balatoni hajóépítő-műhelyben dolgozott.
Az említett építményeket elektromos motor hajtja, ám kérésre benzines erőforrással is ellátják őket. A kiállítóteremben szemügyre vehettük a győri gyöngyszemeket. A világosszürke kabinajtó meglehetősen tágas teret rejt; sziesztázni mindenképp ideális, de akár egy-egy éjszaka eltöltésére is megfelelő.
Több saját tervezésű vízi jármű készült a győri asztalosmanufaktúrában - fotók: Csapó Balázs
40-45 millió forintos hajók
„Soha nem lesz az a célunk, hogy évi 40–50 hajó hagyja el a műhelyünket. Mi maradunk az extra kivitelezésű, felső kategóriás járművek vonalán, amelyeket számos praktikus és dizájnos elemmel látunk el” – magyarázta Lakasz Péter.
A hajókat Indiából és Burmából származó teakfából formázzák. Minden túlzás nélkül a Velencében közlekedő vízi taxikat juttatják az ember eszébe a csillogó győri alkotások. Jelenleg főként hazai „vizekről” érdeklődnek a 40–45 millió forintba kerülő járművek iránt, de Győrffy Péter kérdésünkre megerősítette: külföldről is többen keresték a kisalföldi manufaktúrát. Jó eséllyel tehát hamarosan olyan hajót is gyártanak, amelynek a tenger lesz az otthona.
Új modell készül
„Utóbbiakat kizárólag benzines kivitelben építjük. A közelmúltban megtiszteltetés volt számunkra, hogy a világ egyik legnagyobb motorgyártója, a Suzuki megkeresett bennünket és stratégiai partnerséget ajánlott. Az együttműködést aláírtuk, amely számos előnye mellett elsősorban pozitív visszajelzés az eddigi munkánkról” – tette hozzá Győrffy Péter. – Új modellel mikor rukkolnak elő? – vetettük fel.
„Pontos dátumot egyelőre nem tudok mondani, de a hír igaz, készül az új típus. Erről konkrétumot még nem árulnék el. Ami biztos, hogy sokkal nagyobb belső teret alakítunk ki a külső motorral szerelt hajón” – hangzott a válasz.