A sportolás fontossága

2024.09.12. 11:00

Kalandos utazás a paralimpiára - Összesen 1686 kilométert tekertek két keréken Győrből Párizsig a Tandem-Szem Egyesület tagjai

Patakokon cipelték át a kerékpárt, esténként hajszárítóval szárították a cipőjüket, eltévedtek, majd visszataláltak a jó útra, és közben remekül érezték magukat. 1686 kilométer tekerés után terv szerint érkeztek Párizsba a Tandem-Szem Egyesület kerékpárosai. Alig egy hete jöttek vissza, de már a következő útjukat tervezik.

Dániel Viktória

Párizsban két versenyszámot is megnéztek a Győrből indult utazók, s magyar versenyzőknek is szurkoltak a helyszínen. Fotó: Tandem-Szem Egyesület

A Tandem-Szem Egyesület négy tagja és kísérőik augusztus 13-án indultak útnak a párizsi paralimpiára. A több mint 1600 kilométeres kaland során látók és látássérültek közösen győzték le a távolságot és az akadályokat, hogy felhívják a figyelmet a fogyatékkal élők sportolásának fontosságára és a paralimpián részt vevő magyar sportolók teljesítményére. A csapat a tervek sze­­rint ért Párizsba, és nemrég érkeztek haza.

Az elmúlt egy hét a pihenés jegyében telt a négy bringásnak és a kísérő csapatnak. Pálmai-Matis Mónika elmondta, jó volt pihenni, de nem volt olyan letaglózó a fáradtság, mint amire az út előtt számított.

– Az első 4–5 nap volt nehéz, amíg fizikálisan hozzászoktunk a napi szintű kerékpározáshoz. Az egyik társunknak megfájdult a háta és a térde, így ő néhány részen beszállt a buszba pihenni. A kerékpárokat még indulás előtt felkészítette az útra az egyesület egyik tagja, így azok kiválóan teljesítettek. Az időjárással azonban nem volt akkora szerencsénk, mint 2012-ben. Akkor csak egyszer-kétszer szemerkélt az eső reggel, most voltak napok, amikor végig esőben tekertünk. Nem volt rossz, de kicsit kellemetlen. Történt, hogy annyira átáztunk, hogy a szálláson este hajszárítóval szárítottuk a cipőinket. Az ausztriai Duna-kanyar és Franciaországban a csatorna menti részek kivételesen szépek voltak, megérte a sok tekerés.

Közel egy évig szervezték és edzettek a hosszú útra a győri tandemesek. Fotó: Tandem-Szem Egyesület

Pálmai-Matis Mónika el­mondta, az ausztriai és németországi szakaszokon kiváló utakon haladtak, a legkisebb falvak közötti szőlőskertek mellett is aszfaltos kerékpár­úton tekerhettek, a francia részeken volt néhány kevésbé jó minőségű szakasz. Egyszer pedig el is tévedtek.

– A Bikemap megtámogatta az utunkat az applikáció pro verziójával, ami hatalmas segítség volt számunkra. Franciaországban egy szakaszon azonban elvesztettük a jelet, és a Google térképével próbáltuk megoldani a helyzetet, ami egészen különös erdei utakra vitt be minket. A környezet gyönyörű volt, de csak lassan tudtunk haladni, egy részen, ahol köves patakhoz értünk, pedig vissza is kellett fordulnunk. A másik izgalmas kaland az volt, amikor egy, az éjszakai viharok nyomán kidőlt fa teljesen elzárta előttünk a bringautat, és a törzsön és ágakon átmászva kellett a tandemkerékpárokat átemelnünk.

A csapat a paralimpia megnyitóját a Szajna-partról nézte végig, emellett két sporteseményre be tudtak menni, egy kosárlabda-mérkőzésre, ahol telt ház és fergeteges hangulat várta őket, valamint egy boccia­játékra is.

– Épp a magyar lányok versenyére jutottunk be. Elég kevés néző volt, a hazai csapat pedig pont egy, a nézőhelyünkhöz közeli, szélső pályát kapott, úgyhogy szurkoltunk nekik. Az edzők is kikacsintottak ránk. Élmény volt számunkra, és remélem, nekik is örömet szereztünk azzal, hogy magyar szurkolást hallhattak a mérkőzés alatt Párizsban – mondta Pálmai-Matis Mónika.