1974

2024.09.13. 18:20

Fél évszázad eltelt - Az első győri tanévnyitóra emlékeztek az egykori gólyák a Széchenyi-egyetemen - fotók

A Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola (KTMF) első tanévnyitóját 1974. szeptember 13-án, pénteken tartották. A jogelőd intézmény ötven évvel ezelőtti eseményére emlékeztek a Széchenyi István Egyetemen szeptember 13-án, pénteken, az akkori gólyák képviselői és a hőskort alakító, megjelenítő tanáraik.

Barki Andrea

Fotó: Csapó Balázs

Ma már professzor az egykori csőszerelő

Győrben 1974-ben 400 elsős és felsőbb éves nappali valamint 250 levelezős hallgató kezdte meg tanulmányait. Közben elkészült egy tanulmányi- (A), egy laboratóriumi-, egy kollégiumi (K/4) épület, valamint a konyha és az étterem. Az építési területet kerítések, kordonok védték. Már látszottak Győr első főiskolájának, a modern kampusznak a körvonalai.

Az első tanévnyitó alkalmával összejött emlékezők között szerepelt egy 1974-ben a kollégium építésénél dolgozó csőszerelő segédmunkás, aki akkor egyetemi előfelvételis volt, ma széchenyis egyetemi professzor. Az akkori gólyák szószólói a tanulmányok rendszeréről, a vizsgákról, a menzáról, a kollégiumi és sportéletről, a kötelező őszi mezőgazdasági munkákról, a szabadidős programokról, a hallgatói lét jeles mozzanatairól és sikereiről, a barátságokról beszéltek. Hangsúlyos téma volt a kampusz „belakása”, a hallgatói élet humora. Megemlékeztek az elhunyt tanár- és hallgató kollégákról is. 

A kezdetek

Az 1968. június 4-én a közlekedési, a távközlési infrastruktúra működtetésére üzemmérnökök, mérnöktanárok képzésére alapított főiskola 1968. szeptemberében egykarú intézményként Közlekedés-építési Kar néven Budapesten, a Szerb utca 23. szám alatt kezdte meg működését. A KTMF modern épületegyüttese Győr révfalui városrészében, a Mosoni-Duna szomszédságában, festői kanyarulatánál, a belvárostól 5 percre épült. A Műszaki Tanárképző Tanszék volt az első győri oktatási szervezet.

A Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola a magyar felsőoktatás legsikeresebb integrációjával, a budapesti és a szegedi karok, tagozatok Győrbe költözésével jött létre. Az első tagozat, a szegedi Vasútüzemi 1974. őszén költözött a látványosan épülő győri, révfalui kampuszra. A Budapesten, az Újhegyi úton működő Gépjármű-közlekedési Tagozat 1975-ben, a budapesti Gyáli úti székhelyű Távközlési Tagozat 1976-ban települt Győrbe, végül a fővárosi, Szerb utcai Közlekedés-építési Kar 1977-ben tette teljessé a főiskola győrivé válását.

A szegedi Vasúti közlekedési Tagozat az áttelepülés után Győrött Közlekedés- és Postaüzemi Intézetként kezdte meg működését. Postaüzemi-, vasútüzemi-, vasútgépész- és biztosítóberendezési üzemmérnöki szakokon indult Győr első főiskoláján a nappali tagozatos képzés. A következő tanévekben már mérnöktanárok, járművesek, távközlési, építési szakosok is tanultak a nappalis és levelezős képzéseken. A győri szakfőiskolaként indult felsőoktatási intézmény a jelenben meghatározó, nemzetközileg is jegyzett elit egyetemmé vált.

 



 



 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában