2023.08.27. 10:39
Zúgtak a motorok - Egymással és a hőséggel is küzdöttek a drónok az Aranyparton Győrben - videó, fotók
Furcsa fűnyíróra emlékeztető zümmögés és sporthálók keltették fel az arra járók figyelmét a hétvégén az Aranyparton Győrben.
Vasárnap délután lesz a nemzetközi mezőny és a magyar bajnokság eredményhirdetése, így érdemes kilátogatni a győri Aranypartra. Fotók: Csapó Balázs
- Ahogy arról korábban is beszámoltunk: a Széchenyi István Egyetem ad otthont a Drone Racing World Cup Hungary 2023 nemzetközi versenynek augusztus utolsó hétvégéjén, amely a magyar bajnokság záró fordulója is volt egyben.
- Még vasárnap is érdemes kilátogatni, hiszen ma vannak a leglátványosabb egymás elleni küzdelmek.
Egész hétvégén küzdenek egymással és a hőséggel a drónok az Aranyparton Győrben - fotók: Csapó Balázs
A Széchenyi István Egyetem és a tatabányai Edutus Egyetem szervezésében, a Cloud for Intelligent Airplace Zrt., valamint a Magyar Drón és Multirotoros Egyesület szakmai közreműködésével kerül sor a Drone Racing World Cup Hungary 2023-ra, amin tíz nemzet méreti meg magát köztük a magyar válogatott tagjaival. Összesen negyven versenyző ragadott szemüveget és távirányítót.
A nagy meleg nem csak a nézőket tartotta távol szombaton, de a szervezőknek is kihívást jelentett, táblagépek helyett papírra váltottak, mert a nedves ujjakat nem érzékelte a kijelző. Versenyzők két futam között nem ritkán megmártóztak a strandon, hogy jobban viseljék a forróságot, és küzdöttek a felszerelések melegedésével. Hálóba akadó drónokat is időről időre ki kellett varázsolni a kelepcéből, hogy aztán tulajaik helyre csavarozzák, ragasszák és programozzák őket. Különösen vasárnap, a rajtoknál történtek ütközések, törések, és mivel minden pilóta csak három drónt hozhatott magával, volt mit bütykölni futamok között.
Bársony Péter, a Magyar Drón és Multirotoros Egyesület elnöke elárulta, a drónozás olyan, mintha a Forma1-ben a pilóta nem csak vezetne, de maga építené és programozná a járművét, sőt, esetenként még maga tervezné és nyomtatná az alkatrészeit is - egy komplett istálló egy-egy versenyző. Így tehát messze nem elég jól teljesítenie a kontrollerrel.
Elmondta, hogy a drón-reptetés egy fiatal sport – 2015-ben kezdődtek a magyar versenyek – és elég pénzigényes is, belekezdeni nagyjából egy milliós tétel. Elsősorban a Hungaroring a bázisuk, mert ott tárolni is tudják a versenyhez szükséges eszközöket és a légtér is távol van a lakott területtől, így könnyű megfelelni a biztonsági előírásoknak. Véleménye szerint Győrben sem lenne lehetetlen ezt az egyelőre ideiglenesen felállított mostani pályát tartósan fenntartani. - Mire ezek a fiatalok befejezik a gimit és továbbmennek egyetemre, sokszor már többet tudnak az elektronikáról, mint az ott tanítók. És nagyon kitartónak kell lenni. A világ élvonalában ötven száz akkumulátorokat is mennek naponta, azaz három-négy órás gyakorlásokat végeznek téli időszakban, amikor pedig nem lehet repülni, akkor szimulátorral. De a közösség nagyon befogadó, szívesen adják át a tudást, cserélnek információt és avatnak be a műhelytitkokba.
Pawelos, azaz Pawel Laszczak a legesélyesebbnek mondott lengyel versenyző elmondta, száznegyven kilométer per órás átlagsebességet ért el a pályán, ami azt jelenti, hogy időnként száznyolcvan, vagy akár kétszáz is lehetett a drónja sebessége. A pályát 12,9 másodperc alatt repüli végig a pályát, társai pedig nem század, hanem két egész másodperccel lemaradva követték ottjártunkkor. Ennek ellenére a félelem minden nyoma nélkül, kedvesen adta drónját kíváncsi gyerek kezébe is.
Helyezések
Magyar bajnok Kőkuti Márton "Kutas" lett, míg a nemzetközi versenyt "Pawelos", azaz Pawel Laszczak nyerte, a legkisekeresebb magyar versenyző, Rontó Roland "Daemon" pedig a második helyet csípte meg a dobogón.