2021.08.22. 05:49
Piros csíkkal a balesetek ellen a győri Árkád-körforgalomban – sok-sok Olvasói vélemény
A vidéki nagyvárosok közül sehol nincs annyi körforgalom, mint a kisalföldi megyeszékhelyen. Közel 90 körforgalmat használnak az autósok Győrben. Az 1-es és a 14-es főút találkozásánál épült csomópont sok borsot tört az autósok orra alá, eddig több száz koccanás történt itt. A Magyar Közút – nyugat-európai mintára – új, piros színű felfestést vetett be a körforgalomban nyár elején, mi pedig összegezzük az eddigi tapasztalatokat.
Hazánk első jelzőlámpás körforgalmai
2006 júniusában adták át az első jelzőlámpás körforgalmat a Fehérvári út–Ipar utca–Szigethy Attila út „hármasnál”. Az első szót nyomatékosítani kell: nem csak Győrben, országosan is ez volt az első jelzőlámpás körforgalom, amit birtokba vehettünk hazánkban.
A „nagytesót” rövid időn belül követte a győri bevásárlóközpont melletti hasonló körforgalom. Utóbbi csomópont a szűkebb terület miatt kevésbé „letisztult”, mint a Fehérvári úti körforgalom, s ez a baleseti statisztikákon is látszik. Az első időkben évi 100–120, többnyire koccanást jegyeztek fel. Igaz, ahogy telt az idő, az ütközések száma csökkent. Tavaly már csak tíz balesethez riasztották ide a rendőröket – szerencsére sérülés nélküli, csak anyagi kárral végződött esetek miatt.
Időben kell irányt és sávot váltani
Ezeknek az ütközéseknek a nagy része a rossz ütemben végzett sávváltás számlájára írható. A Magyar Közút mérnökei azért döntöttek az új közlekedésbiztonsági elemek mellett pár hónapja, hogy elejét vegyék az autósok közötti kellemetlen „találkozásoknak”.
„Azt szeretnénk elérni, hogy az irányváltások a körforgalom előtt legalább 200 méterrel történjenek. Azért, hogy a körpálya egyes szakaszain senki ne vállalkozzon sávváltásra, piros színű csíkokkal hívjuk fel a figyelmet” – közölte Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője. Nem ajánlásról van szó, a felfestések dupla záróvonal közé kerültek. Vagyis a körforgalom ezen pontjain a KRESZ szerint is tilos a balesetveszélyes manőver.
A győri oktatók többsége szintén azt javasolja, hogy a jelzőlámpás körforgalmak előtt 100–200 méterrel határozzunk az irányról a táblák segítségével. Az irányválasztás akkor kihívás, ha az 1-es főútról érkezünk az Árkád-körforgalom elé. A Bisinger híd alatt, a Tüzépek mellett csak kis tábla mutatja a lehetséges útvonalakat. A jelzés grafikája csigára emlékeztet, a megoldás nem túl szerencsés, így itt jóval gyorsabban kell reagálnunk.
Három fontos szabály
A Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke szerint három szabályra kell figyelni a nagy, spirális körforgalmakban. „Egyrészt fontos tudni, melyik irányban akarunk haladni. Bár az említett két jelzőlámpás körforgalomban bizonyos pontokon szabad sávot váltani, nem célszerű ezt tenni. Ha mégis így döntünk, feltétlenül nézzünk a visszapillantóba. Végül, de nem utolsósorban: a körforgalomban ne haladjunk párhuzamosan másik autóssal, inkább legyünk kicsivel előtte vagy utána. Ezzel is megelőzhetjük a baleseteket” – mondta Máthé-Tóth Péter.
A piros csíkok és a fluoreszkáló figyelmeztető táblák jól debütáltak a győri csomópontban: kevesebb baleset történt az elmúlt hónapokban itt. Igaz, vakáció idején klasszisokkal gyengébb a forgalom a kisalföldi megyeszékhelyen, vagyis érdemi megállapításokat csak a tanév kezdete után vonhatunk majd le.
A Győrben közlekedünk stábja így látja
„Az Árkád-csomópont használata – hasonlóan a Fehérvári úti csomóponthoz – nem igényel speciális tudást. Mindössze annyit, amennyit jogosítványszerzéskor az ember megtanul KRESZ-ből.
A friss videókon is látszik: akadnak, akik még mindig nem értik, hogy a csomópontba hajtás előtt kell kiválasztani a kilépési iránynak megfelelő sávot, amiben az előjelző információs táblák segítenek. Az ember attól fél, amit nem ért. Sokan ezért tartanak a csomóponttól. Felmerül azonban a kérdés: hogyha nem érti, mit keres a volán mögött?” – összegeztek a Győrben közlekedünk szerkesztői.
[eweb-voting id="11272859"]
Olvasóink véleménye
Hajzer-Szabó Fruzsina: „Engem három hete törtek össze ott, semmi nem változott. Rendőrt kellett hívnom, mert a sofőr nem ismerte el a hibáját. Megkapta a csekket a rendőrtől, most már biztos megjegyezte, melyik sávból merre mehet.”
Pauer Péter: „Kezdő vezetőként úgy gondolom, jobb így. Könnyebb észrevenni, láthatóbb. Esős időben is. Hasonló helyekre szintén jól jönnének piros színű felfestések, mert ezek a tapasztalatlan sofőröknek segítséget jelentenek.”
Dogossy Károly: „A rendszeresen használók és az előjelző táblákat ismerők között is vannak vagányok, akik úgy gondolják, hogy a belső sávból is ki lehet kanyarodni itt jó gyorsan.”
Kovács Krisztián: „A közlekedési morállal komoly baj van. Pár napja négyen mentek át előttem a záróvonalon, balról jobbra »besorolva«. Kettő a piros duplán, kettő a fehéren, tíz másodpercen belül.”
Az öt legtöbb fejtörést okozó körforgalom Győrben
A kisalföldi megyeszékhelyen vannak minikörforgalmak (a színház mellett, a Teleki utcában vagy az Árkád mögötti „dupla mini”), kompakt, átlagos méretűek (az adyvárosi körforgalmak tartoznak ide), valamint spirális körforgalmak, mint az 1-es főúton az Audi főbejáratához és a likócsi laktanyához vezető csomópont.
Az autósoknak a legtöbb gondot a következő öt körforgalom okozza: az Árkád előtti körforgalom, a szintén jelzőlámpás csomópont a Fehérvári út–Ipar utca–Szigethy Attila út találkozásánál, a turbókörforgalom a 82-es út és a Szauter utca csomópontnál, valamint a város két legfiatalabb turbókörforgalma a Metro áruháznál, a 83-as főút mentén.