A pilótáknak képesítést kell szerezniük, a vizsgáztatás viszont szünetel

2021.04.06. 19:26

Idén kevesebb drón repkedhet

Január elsején lépett hatályba az a törvénymódosítás, amely alapjaiban változtatta meg a pilóta nélküli légi járművek – idetartoznak a drónok, modellrepülők – használatának feltételeit. A pilótáknak képesítést kell szerezniük, a járványügyi intézkedések miatt azonban a vizsgáztatás szünetel.

Sperling Krisztina

Fotó: Pál Károly

Az uniós jogszabályok – és a jogharmonizáció miatt január elsejétől már a magyar is – előírják, hogy a drónpilótáknak képesítéssel kell rendelkezniük, valamint nyilvántartásba vételi kötelezettséget, repülési szabályokat, illetve egyéb feltételeket határoznak meg, amelyeket minden pilótának be kell tartania. A távpilóta-képesítés megszerzéséhez szükséges tanfolyamot – ami február 10-től érhető el –, távoktatási formában díjmentesen lehet elvégezni, azonban a vizsga személyes jelenléthez kötött.

Nem egységesek a feltételek

Pál Károly, a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöke elmondta, hogy nem érte őket váratlanul, sőt, várták az új szabályozást. Hozzátette, nemcsak Magyarországra, de az összes európai tagállamra jellemző, hogy csúszások voltak a nemzeti jogi környezet megalkotásában. A tananyagra vonatkozóan az Európai Unió kiadott egy iránymutatást, a vizsgákra vonatkozó szabályokat azonban a tagállamok maguk alakították ki. Ebből következik, hogy például Ausztriában mind a tananyag, mind a vizsga online elérhető és ingyenes, hazánkban a tanfolyamot el lehet végezni online és díjmentesen, de a vizsgát már nem lehet így letenni, Görögországban pedig a képzést és a vizsgát is piaci alapokon szervezik. Hozzátette, az egységes uniós szabályozásnak köszönhetően, bármely tagállamban megszerzett távpilóta kompetenciatanúsítvány érvényes az Európai Unió összes országában.

Pál Károly szerint az új szabályok sok akadályt állítanak a pilóták elé.
Fotó: Fejér Megyei Hírlap / Elekes Gergő

A megyében eddig senki sem vizsgázott

A vizsgát a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) bonyolítja le, a megyeszékhelyeken és Budapesten található számítógépes vizsgatermeiben, azonban a járványügyi intézkedések miatt március 8-tól a járművezetők és közlekedési szakemberek – ideértve a távoli pilótákat is – vizsgáit, alkalmassági vizsgálatait és utánképzéseit határozatlan ideig felfüggesztették. A KAV Győr-Moson-Sopron megyei ügyfélszolgálatától megtudtuk, hogy megyénkben ebben a szűk egy hónapban senki nem szerezte meg a képesítést.

Drónkategóriák az EU-rendelet szerint

A pilóta nélküli légi járművek felhasználásának három kategóriáját különbözteti meg a szabályozás: nyílt, speciális és engedélyköteles. A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetnek meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón, illetve milyen közel reptethetők a külső személyekhez. A hobbidrónnal rendelkezők túlnyomó többsége a nyílt kategóriába tartozik.

A nyílt kategóriában a drón legfeljebb 120 méterre távolodhat el a föld legközelebbi pontjától, a távpilótának segédeszköz nélkül folyamatosan látnia kell azt, és semmilyen körülmények között nem szabad embertömeg fölé reptetni. Minden olyan drónt regisztrálni kell, amelyek az EU-irányelvek szerint nem sorolhatók a játékok közé, vagy a tömegük eléri a 120 grammot, vagy 100 méternél jobban képesek eltávolodni a távpilótától, vagy fedélzeti adatrögzítővel rendelkezik. Ezek egyedi rendszámot kapnak. Üzemben tartásukhoz feltétel a betöltött 16 év, és hogy rendelkezzenek vizsgával.

Pál Károly szerint az életbe lépett szabályok nemcsak a drónpilóták, de a modellrepülők pilótái elé is akadályokat gördítenek. Fotó: Pál Károly tulajdona

Sokakat elriasztanak az új szabályok

Pál Károly elmondta, hogy mindazok a feltételek együttesen, amiket teljesíteni kell a repüléshez – vizsga, a drón regisztrációja, kötelező biztosítás, adott esetben légtérhasználati engedély beszerzése –, sokakat elriaszt attól, hogy használják a drónjaikat. Ennek egy jó mutatója, hogy január 1-jétől ugrásszerűen megnőtt a használt drónok száma a piacon.

Negatívan hat a jövőre

Az életbe lépett szabályok nemcsak a drónpilóták, de a modellrepülők pilótái elé is akadályokat gördítenek – mondta Pál Károly. Ennek hatása azonban a jövőre nézve negatív lehet. Jellemzően gyerekként a modellrepülőzésen keresztül ismerkednek meg ezzel a területtel azok, akik később hobbidrónossá, majd olyan pilótákká válnak, akik aztán hivatásszerűen, az ipar területén tudják kamatoztatni a tudásukat – fogalmazott Pál Károly.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában