2021.03.18. 07:24
Közel 200 online óráját tette nyilvánossá a győri tanárnő
Jármy-Takács Judit 9–12. osztályosoknak oktat magyart és történelmet a Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban. Március 5-én közel 200, a tananyaghoz kapcsolódó videóját tette nyilvánossá, hogy a saját tanítványain kívül szerte az országban bárki segítséget kapjon belőlük a felkészüléshez.
Több mint 200 online óráját tette nyilvánossá Jármy-Takács Judit, a győri Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium tanárnője, hogy ezzel más iskolák tanárait és diákjait segítse a tanulásban.
Forrás: Kisalföld
Fotó: Csapó Balázs
Tavaly tavasszal nehézségekkel teli volt az átállás a digitális oktatásra, mert csak egy hétvége állt a tanárok rendelkezésére, hogy kitalálják, hogyan fogják tudni azt megoldani hétfőtől – mondta Jármy-Takács Judit. Hozzátette, azt tapasztalta, hogy a gyerekek is megijedtek emiatt. Akkor még nem voltak azok a platformok, amelyeket ma már használnak – idézte fel. Ekkor találta ki, hogy videóra rögzíti a tananyagot, hogy akkor is, ha bármilyen technikai probléma is felmerül – megszakad az internet, nem tud csatlakozni az órához –, a számítógép előtt ülő tanulók ezt vissza tudják nézni, meg tudják állítani, jegyzetelni tudnak belőle.
Virtuális kapcsolat
Bár korábban még soha nem csinált hasonlót, azon a hétvégén fel is vette az első tíz videóját – mesélte. Akkor még nem volt lehetősége más módon megtartania az óráit. Mára annyit változott a helyzet, hogy egyre több olyan felület áll rendelkezésükre, amelyen keresztül valós időben, élőben tudja megtartani az összes online óráját. Így ha virtuálisan is, de megvan a személyes kapcsolat a diákokkal. „Anélkül nem megy, hogy legalább ne lássuk egymást. Fontos, hogy azonnal tudjanak kérdezni és visszajelzéseket kapjanak a gyerekek” – vélekedik Judit. Annak a negatív hatása, hogy nem tudnak személyesen találkozni, még így is érzékelhető rajtuk. Ha nem is a tudásukon, de a lelkükön nagyon érződik – mondta.
Mankóként használják
A technikának köszönhetően ma már a tananyag kiegészítésére készíti a felvételeit. Ezeket megnézve készülnek fel a gyerekek a következő online órára, emellett mankóként tudják használni akkor, amikor felkészülnek a számonkérésre.
Csak a videók nem működnek önmagukban a saját tanítványaival. Ezek kiegészítései az online óráinak. Úgy gondolja, hogy a frontális oktatás, amikor a tanár csak előad, ma már nem a legcélravezetőbb. Azt tartja, egy tanóra akkor jó, ha interaktív, ha közösen dolgozzák fel a tananyagot, amit különféle eszközök felhasználásával tesz színesebbé. Ehhez pedig szerencsére az iskolától is minden támogatást megkap – tette hozzá.
Fontosnak tartja, hogy a tananyagot könnyen emészthető formában adja át a gyerekeknek. Normál esetben gyakran használja az interaktív táblát, közösen eljátszanak egy-egy történelmi eseményt. Mint mondta, ez az interaktivitás az, ami legjobban hiányzik neki. Videóival is arra törekszik, hogy azok ne legyenek unalmasak. Az is vezérlő szempont, hogy ezek az anyagok ne legyenek túl hosszúak.
Üzenetek ismeretlenektől
Tavaly a teljes tavaszi időszak alatt és most ősszel is még ezek a videók – néhány kivétellel – csak szűk csoport számára voltak elérhetők. Ennek ellenére, teljesen idegenektől kezdett egyre több köszönő üzenetet kapni Győr más iskoláiból, majd egyre távolabbról az országból. Mint mondta, ezek ösztönözték arra, hogy nyilvánossá tegye a felvételeket, amikor bejelentették a kötelező átállást a digitális oktatásra. Egyedül az vezérelte, hogy segítsen a gyerekeknek, pedagógustársainak. „Ha már nekem ez megvan, miért ne használhatnák mások is” – mondta. Mert mint fogalmazott, ebben a helyzetben minden segítség jól jön.