2020.10.16. 15:11
Születésnapi Audi TT – különleges járgányok gördülnek ki a győri gyárból – fotók
Az Audi a Quattro 40 éves fennállását ünnepli, méghozzá nem is akármilyen különlegességgel: a TT sorozat csúcsmodelljét speciális kiadásban gyártják Győrben. Két ilyen TT már kész.
Audi TT RS 40 Jahre quattro
Az új Audi TT RS 40 év quattro1 versenyautóra emlékeztető, limitált darabszámú modell, amelyből mindössze 40 darab készül, mégpedig Győrben az Audi Hungariánál.
Sportos kanyarvétel
A TT RS 40 év quattro az Audi Sport 2,5 literes TFSI motorjának teljesítményét helyezi a középpontba. Az egymás után kilencszer az „Év nemzetközi motorja” díjjal kitüntetett öthengeres motor 294 kW (400 LE) teljesítmény leadására képes, 480 Nm-es maximális forgatónyomaték mellett. Az állandó quattro összkerékhajtás lamellás kuplungon keresztül osztja el szabadon az erőket az első és a hátsó tengely között.
A kerekek között változó nyomatékvezérlés még agilisabb és biztonságosabb kezelést tesz lehetővé, mivel sportos kanyarvétel esetén a belső ív felé eső kerekeket lágyan lefékezi, megnövelve ezzel a külső íven haladó kerekekre jutó hajtásnyomatékot. A vezető az Audi drive select menetdinamikai rendszeren keresztül a quattro hajtást és más olyan komponenseket vezérelhet, mint a kormánymű, a hétsebességes S tronic váltó, a kipufogócsappantyúk és a motorkarakterisztika.
Születésnapi Audi TT – különleges járgányok gördülnek ki a győri gyárból
Legendás hegyi futam
A TT RS 40 év quattro maximális sebessége szériakivitelben 280 km/órára nőtt. A kompakt sportkocsi mindössze 3,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre. A kísérőzenét ennek során az öthengeres motorra jellemző gyújtási sorrend határozza meg: 1-2-4-5-3. A közvetlenül szomszédos és az egymástól távol lévő hengerek felváltva gyújtanak.
Az alpesi fehér színárnyalatú fényezéssel érkező Audi TT RS 40 év quattro büszkén hirdeti a motorsportból örökölt jegyeit. A motorháztető, a vállövek, a tető és a hátsó rész fóliázása a speciálisan módosított Audi Sport quattro S1 színvilágára emlékeztet, amellyel Walter Röhrl 1987-ben megnyerte a legendás Pikes Peak hegyi futamot az Egyesült Államokban.
Öt kilogramm leszorítóerő
A frontrészen elhelyezett, csillogó karbonszálas középső légkiömlő további optikai hangsúlyt jelent, elősegítve egyúttal a motortér szellőzését – a nyíláson keresztül gyorsabban távozhat az ott keletkező hő. A szélcsatornában kifejlesztett Aerokit növeli a menetteljesítményt és a kezelést a gyors kanyarokban, és nagymértékben befolyásolja a kompakt sportkocsi aerodinamikai jellemzőit. A csomag a homlokfalon oldalra kinyúló, csillogó fekete fényezésű légterelőket és első splittert tartalmaz, míg az oldalküszöbön elhelyezett elemek a markáns hátsó részhez vezetnek, ahol fix szárny, oldalsó spoilerelemek és diffúzor helyezkedik el.
A speciális aerodinamikai kialakítás olyan kiegyensúlyozott csomagot eredményezett, amely a legnagyobb sebesség mellett mindössze kb. kilenc kilogramm felhajtóerőt jelent az első tengelyen és kb. öt kilogramm leszorítóerőt a hátsó futóművön. A légellenállás és a felhajtóerő közötti kapcsolat optimálisan kiegyensúlyozott – a szélcsatornában végzett kísérletek során ezt a kölcsönhatást a fejlesztők kifejezetten szem előtt tartották.
A menethangok intenzívebben átélhetők
Az ajtókon nagyméretű quattro felirat teszi egyértelművé, mit testesít meg az egyedi modell, emellett a részben mattított hátsó háromszögablakokon is megtalálható a „40 év quattro” felirat. Az oldalküszöbök fekete fényezésűek, míg a betétjeik, valamint a külső tükrök háza, a penge és az Audi-karikák csillogó fekete színben tündökölnek. A fehér fényezésű, 20”-os könnyűfém kerekek az első tengelyen belső szellőzésű, perforált acéltárcsákon forognak, piros fényezésű féknyergekkel.
Az új TT RS 40 év quattro belső tere a teljesen a vezető igényeire szabott kialakításával számos ponton megújult, így a 2+2 üléses autó sportos karaktere még egyértelműbben megmutatkozik. Kérésre a hátsó üléssor karbonszálas keresztmerevítőre cseréltethető, ami közel 16 kg-os tömegcsökkentést, valamint a csavarodási merevség terén is további előnyöket eredményez. Ezzel az egyedi modell még közelebb kerül a motorsport világához, hiszen a menethangok intenzívebben átélhetők.
RS hímzés
Az ajtóburkolatokat és a 12 órás jelzéssel ellátott, fehér bőr RS sportkormánykereket fekete Alcantara betétek díszítik. A fekete bőrbevonatú középső kartámaszt, az ajtókönyöklőket és a középkonzolt fehér kontrasztvarratok teszik egyedivé. Az alpesi fehér dekorbetéten Heritage sávok teremtenek kapcsolatot a külső fóliázás látványvilágával. A fekete színű lábszőnyegeken RS hímzés található, fehér redőkkel és kontrasztvarrással.
A fekete színű, finom nappabőrrel bevont RS sportüléseken fekete Alcantara középső sáv, fehér méhsejtrácsos varrásmintázat és vállmagasságban exkluzív „40 év quattro” hímzés található. Az S tronic váltó fokozatválasztó karján sorszámozott plakett teszi a 40 példány mindegyikét egyedivé.