2017.04.20. 09:30
Eláruljuk, miért haldoklik Győr közlekedése
Dr. Horváth Balázs, a Széchenyi-egyetem dékánja szerint az utóbbi hét jól mutatja a győri közlekedés rákfenéjét. Egy hete a 14-es főúton történt forgalomkorlátozás miatt teljesen beállt a közlekedés csúcsidőben. Csütörtökön kezdődött a tavaszi szünet, a szülők nem szállították gyerekeiket az oktatási intézményekbe, mire a helyzet sokat javult. Az oktatás szerdán kezdődött, a fél város újra megbénult a torlódásoktól.
Egy család, egy autó
A győri autósoknál több időt vesztegelnek a debreceni vagy a miskolci vezetők dugóban, de ettől tény, hogy a kisalföldi megyeszékhelyen évről évre nő a forgalom. A városba vezető főutak többségén (az 1-esen, a 14-esen, a 82-esen és a 83-ason) a reggeli és délutáni csúcs idején lépésben halad a kocsisor. A torlódásokra múlt héten rátett egy lapáttal a Szövetség utca kikötése a 14. számú főút és Új Bácsai út csomópontba.
"Az, hogy helyzet van, nehezen vitatható. Győrben meredeken emelkedik az autók száma. Ameddig a '80-as években 1000 ember 75-80 kocsit hajtott, most ez a szám 350 körül mozog. Ha egy családot három fővel számolunk, akkor családonként egy autó az átlag. A Győrrel azonos méretű német városokban 1000 lakos 700 autót használ. Nálunk sem lesz megállás, egyre több autó közlekedik majd a jövőben" - kezdte Dr. Horváth Balázs.
Dr. Horváth Balázs szoftver segítségével mutatja a győri közlekedés ütőereit. Minél pirosabb egy szakasz, annál kevesebb jóra számíthatnak az autósok.
900-1000 új lakás Vízivárosban
"A fő probléma abból fakad, hogy nem csökken a feleslegesen megtett utak száma. Sok esetben nem az autósok tehetnek erről, vegyünk konkrét példákat. Gombamód nőnek ki az új lakónegyedek a városban, ilyen Víziváros az Új Bácsai út mentén vagy Győr-Ménfőcsanakon a Galgóczi utcai sorházak. Ezek a társasházak úgy épülnek, hogy iskola, óvoda, orvosi rendelő, gyógyszertár vagy posta nincs helyben" - mondta a győri egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karának dékánja.
Vízivárosban például 900-1000 lakás készült el pár év alatt, de az óvodát innen másfél km-re, a Szövetség utcában bővítik. Közlekedési szempontból célszerű lett volna Vízivárosban nyitni egy új ovit, hisz az ide költözők többsége fiatal, kisgyerekes család. Az, hogy minden szabad négyzetméteren lakásokat emelnek, Győr több városrészében megfigyelhető.
Zseniális illusztráció Ausztráliából: ugyanannyi ember ennyi helyet foglal el az úton, ha busszal, bringával és kocsival utazik a városban.
Neuralgikus pont
A győri torlódások növekvő gócpontja a Jedlik híd-Radnóti utca-Erkel utca vonalon van. Itt is egymást érik az új társasházak, miközben az úthálózat szűk. "Az Olimpiai sétányon 200 új lakás épül. Az ide költöző emberek csúcsidőben akár 150 autót vehetnek majd igénybe. A közelben épülő társasházak lakóinak gépjárműveit ebbe nem számoltam, az egykori kekszgyár sem marad parlagon sokáig. Ha nem lesz vegyes építésű a terület intézményekkel, szolgáltatókkal, a forgalom kezelhetetlenné válik" - közölte Dr. Horváth Balázs.
Áll a sor a Telekin - fotó: Mészáros Mátyás
A Széchenyi-egyetem oktatói és hallgatói vizsgálták, hogy a hat éve átadott Jedlik-híd milyen okok miatt dugul be csúcsidőben. Kiderült: csak a Péterfy-iskola melletti körforgalomnál azért állnak meg az autósok ötből három perc során, hogy átengedjék a gyalogosokat. "Egész Európában kihívást jelent, hogy a történelmi, szűk úthálózat megfeleljen a modern kor kihívásainak. Ehhez a város- és a közlekedésfejlesztésnek tudatosan, kéz a kézben kell járnia és a tömegközlekedést nem szabad mostohagyerekként kezelni" - tette hozzá Dr. Horváth Balázs.
A győri forgalom racionalizálására akadnak jó, követendő példák. Az egymáshoz közel lakó, Győr iparterületén dolgozó munkatársak rendszeresen összeülnek egy autóba. "Hétfőtől péntekig mindig más a sofőr, a lényeg, hogy közösen érkeznek munkába. Spórolnak az üzemanyaggal és egyben közösségi célokat is szolgálnak" - hallottuk Dr. Horváth Balázstól.