2020.02.18. 13:45
Hatvan éve először nem halt meg biciklis vagy gyalogos Helsinkiben
Hat évtized után 2019 volt az első év, amikor nem vesztette életét közlekedési balesetben egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem Helsinki útjain.
TO GO WITH AFP STORY BY ANNE KAURANEN A photo taken on September 18, 2015, shows cyclists and pedestrians during morning traffic passing the 'Baana' road that was built on former train tracks and is now reserved for pedestrians and bicycles in Helsinki, Finland. For years this port city on the edge of the Baltic has been considered one of the greenest in Europe. Now Helsinki wants to go a step further and make cars unnecessary by 2050. AFP PHOTO / LEHTIKUVA / RONI REKOMAA +++ FINLAND OUT +++ (Photo by Roni Rekomaa / LEHTIKUVA / AFP)
Forrás: AFP
Fotó: Roni Rekomaa
Ez volt az első ilyen esztendő 1960 óta, amikor a finn fővárosban megkezdték a halálos kimenetelű közlekedési balesetek regisztrálását. A norvég főváros, Oslo mellett Helsinki a második észak-európai főváros, ahol tavaly első ízben egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem vesztette életét közlekedési balesetben.
A közlekedési balesetben elhunytak száma az elmúlt években folyamatosan csökkent Helsinkiben, a 2010-es években átlagosan évi hétre esett vissza. Az 1980-as években és az 1990-es évek elején még évente mintegy 30 ember vesztette életét, legnagyobb részt gyalogosok. A leggyászosabb esztendő 1965 volt, amikor 84-en haltak meg Helsinkiben közlekedési balesetben.
„A megnövekedett közlekedésbiztonság több tényező együttesének köszönhető. Biztonságosabbá vált a közlekedés az utak fejlesztésének, a közlekedési ellenőrzések fokozásának, a járművek biztonságosabbá válásának, a technológiának és a jobb mentési szolgáltatásoknak köszönhetően. A sebességhatárok csökkentése is kulcsfontosságú faktor volt” – állapította meg közleményében Anni Sinnemäki városi környezetért felelős alpolgármester.
Helsinkiben a sebességhatárokat az 1970-es évek óta fokozatosan csökkentik. A legtöbb lakott területen és a városközpontban jelenleg 30 kilométer/óra a maximális sebesség, főútvonalakon 40 kilométer/óra, a külvárosi területeken pedig 50 kilométer/óra.
Az elmúlt évben csupán három ember vesztette életét közlekedési balesetben Helsinki útjain: egy autós és két motorkerékpáros.
Helsinkiben 1,5 millióan élnek.