2020.07.10. 06:00
A zene új aranykorát hozhatja el a streaming
A zeneipar, a zenei eladások egyáltalán nem hanyatlanak, csak erőteljesen átalakulnak.
Forrás: Shutterstock
Tavaly nagyon jó évet tudhatott magának a zeneipar. Az IFPI legújabb Global Music Report beszámolója szerint 2019-ben a zenei bevételek világszerte 20,2 milliárd dollárra rúgtak, ami 8,2 százalékkal haladja meg az előző évi 18,7 milliárdot. Ez már az ötödik biztató éve a zeneiparnak a korábbi két évtizedes hanyatlás után.
Hogy miként emelte ki a streaming a zenei eladásokat a korábbi romlásból, jól látható a Statista alábbi diagramján:
Érdekes, hogy a kezdetben csődös helyzetnek megélt áttérés a digitális eladásra egyszerre indította el a zeneipar hanyatlását, utóbb pedig a tapraállását.
Miután a CD soha nem látott csúcsokat hódított meg a kilencvenes években, látható, hogy 2001 és 2010 között
60 százaléknál jobban csökkentek a fizikai hordozókon a zenei eladások az mp3-as formátum és a fájlmegosztás elterjedésének következtében.
Bár ezen időszak alatt a digitális eladás nulláról 4 milliárd dollárra nőtt, ez messze nem volt elég ahhoz, hogy ellensúlyozza a CD-értékesítés drámai zuhanását.
Ki hitte volna akkor, hogy a streaming hozza helyre a zenei értékesítés leromlott helyzetét, s már a zeneipar új aranykorát előlegezi meg?
Némi kezdeti bizonytalankodás után a kiadók, a fogyasztók – esetünkben mondhatni a felhasználók – elfogadták, hogy a zene (pénzügyi) jövője a digitális megoldásokban, jelesül a streamingben van.
Borítóképünk illusztráció