2024.07.01. 06:30
Kombájn
Aki sietne, bizony hajlamos meggondolatlan cselekedetekre.
Péter és Pál napja volt a hétvégén, ami az aratás kezdő napja, de az időjárásnak köszönhetően a gabona is jó két héttel előbb lett kombájnérett.
Apropó, kombájn. Évtizedek óta megszokott ilyenkor a nagy mezőgazdasági munkagépek jelenléte a közutakon, egy kicsit is felelősségteljes autós tudja, hogy negyedórával jó előbb indulni, ha időre kell odaérni valahova, hiszen bármelyik kanyarban előbukkanhat egy pótkocsis traktor, esetleg egy kombájn. Ezeket megelőzni, különösen a mellékutakon, nem egyszerű feladat. (Főként, ha a kombájnos nem veszi le a vágóasztalt és a motollát a gép elejéről…)
Aki erre nem gondol és sietne, bizony hajlamos meggondolatlan cselekedetekre is, mint például az összetorlódott kocsisor padlógázzal való megelőzése, ami komoly veszélyekkel jár, nemcsak a magáról megfeledkezett sofőrre, hanem a szemből érkező gyanútlan autósokra is.
Hogy a probléma valós, azt jelzi az is, hogy az agrárminiszter külön felhívást tett közzé, amelyben arra figyelmeztet, hogy az ilyen esetek jóval korábban előfordulhatnak, mint az előző években megszokhattuk.
Egyetemista koromban – agráregyetemre jártam – egyik nyári gyakorlatomat volt szerencsém Angliában végezni, ahol az első napomon felültettek egy hatalmas platós teherautóra, és mentünk szénát betakarítani. A kocsira 500 kockabála fért rá, ami önmagában is riasztónak tűnt, hát még amikor jobb oldalon kellett beülnöm a hatalmas kormánykerék mögé. A farmer első tanácsa az volt, ha a közúton három vagy több autó jön mögöttem, ahogy lehet, húzódjak le, és engedjem el őket. Ezt a magyar traktorosoknak és kombájnosoknak is tanítani kellene, mert valóban nagy őrültség padlógázzal mellékutakon kombájnt előzni, de azt sem jó látni, hogy a traktoros vigyorogva nézi a tükörben a kígyózó sort maga mögött…